Froukje Hoitinga

Studeerde hoofdvak zang en opera aan de Conservatoria van Groningen en Amsterdam, bij respectievelijk Jitske Steendam en Cora Canne Meijer. Na haar studie werd zij begeleid door Aafje Heynis.

Zij was jarenlang een veelgevraagde soliste bij opera- en oratoriumconcerten.

Zij trad veelvuldig op in binnen- en buitenland.

Haar concertpraktijk heeft zij door omstandigheden enige tijd op een laag pitje moeten zetten. Zij vormt een duo met de liedbegeleider Harry Schram.

 

 

 

 

Harry Schram

Studeerde piano, kamermuziek en schoolmuziek aan het Utrechts Conservatorium bij Herman Uhlhorn en Frits Knol.

In Berlijn zette hij zijn studie voort bij Prof. Schlesier, piano en Prof. Stauch, liedinterpretatie.

In Stockholm volgde hij een Masterclass bij Gerald Moore, de begeleider van o.a. Dietrich Fischer Diskau en Elisabeth Schwarzkopf.

Terug in Nederland studeerde hij verder bij Marinus Flipse, de vaste begeleider van de violist Henryk Szeryng.

Als kamermusicus werkt Harry Schram samen met zangers en instrumentalisten.

Naast muziek studeerde hij andragologie, theologie en filosofie.

Froukje Hoitinga, sopraan en Harry Schram, piano

30 oktober 2021

Door  Froukje Hoitinga, zang en Harry Schram, piano
Datum  zaterdag 30 oktober 2021
Tijd 15.30 - 16.30 uur 
Plaats Walkartkerk, Kerkweg 23, Zeist 
Toegang Vrij. Collecte aan de uitgang. Mocht u geen contant geld meer hebben, dan kunt u uw bijdrage ook gireren (NL94INGB0000265660 t.n.v. Vrijzinnige Geloofsgemeenschap NPB, afd. Zeist), onder vermelding van 30 oktober 2021.

Op deze middag staan liederen van Schumann, Verdi en Granados op het programma.

 

Schumann:  Liederkreis opus 39.
Deze liederencyclus is een van de composities die Schumann heeft geschreven voor zijn vrouw Clara Wiek. De poëzie is afkomstig uit de verzameling Intermezzo van Joseph van Eichendorff.  Schumann schreef: "De stem alleen kan niet alles reproduceren of elk effect produceren; samen met de uitdrukking van het geheel moeten ook de fijnere details van het gedicht worden benadrukt; en alles is goed zolang de vocale lijn niet wordt opgeofferd”.        

Liederkreis , wordt beschouwd als een van de grote liederencycli van de 19e eeuw, die in

wezen de romantische ervaring van het landschap vastlegt . Schumann schreef het vanaf

mei 1840, het jaar waarin hij zo'n groot aantal liederen schreef dat het bekend staat als zijn

"jaar van het lied".

 

Verdi: Liederen

Giuseppe Verdi, zoon van een herbergier, wordt beschouwd als de belangrijkste en populairste operacomponist van Italië. Maar weinig componisten hebben zo goed een balans kunnen vinden tussen artistieke idealen en commerciële belangen. Weinig bekend is dat hij ook liederen heeft geschreven.

Hij moest niets hebben van de intellectuele discussies over muziek die in zijn tijd gaande waren. Hij deed zijn best zich voor te stellen als een man van eenvoudige komaf die zich nog altijd het meest thuis  voelde op het platteland.

Uit de cyclus 6 Romances (1838) wordt een aantal liederen gezongen. Qua tekst zijn het heftige liederen.

Zo zijn Perduta ho la pace en Deh, pietoso, oh Adolorata gebaseerd op de teksten van Goethe’s Meine Ruh 'ist hin en Ach neige, Du Schmerzensreiche.

Granados: Liederen  

Enrique Granados was een Catalaanse pianist, maar vooral een groot componist. 

Spaanse volksmuziek heeft invloed gehad op zijn werk en dit is gemengd met eigentijdse Europese muziek. Hij wordt beschouwd als één van de belangrijkste componisten van Spanje. Zijn werk wordt dan ook gekenmerkt door een heel eigen Spaanse stijl met individuele harmonische wendingen en ritmiek. Door zijn liederen wordt hij liefdevol ‘onze Schubert’ genoemd.

 

Uit Coleccion de Tonadillas door Enrique Granados wordt een aantal liederen gezongen.

Granados liet zich door oude ballademelodieën uit Castillie inspireren door scènes in de koninklijke wandtapijten van Madrid, gemaakt door de veelgeprezen Spaanse schilder Francisco de Goya. Elke tonada vertelt een kort verhaal over liefde.  Zo is "La maja de Goya", een hommage aan Goya en zijn schilderijen, In de andere liederen wordt uiting gegeven aan Granados' mening over de oprechte verscheidenheid aan verdriet en vreugde die je kunt ervaren in de greep van liefde.