Dit jaar belicht Rogier het thema ‘verder kijken’ vanuit de hedendaagse Duitstalige literatuur. Daarbij staan een 4-tal auteurs centraal, 2 dames en 2 heren, die ook buiten Duitsland hun lezers gevonden hebben. We zoomen in op hun meest bekende werken. Deels zijn deze romans ook verfilmd, wat de mogelijkheid opent om daar een deel van te laten zien.

Duitstalige auteurs die ons verder laten kijken

door dr. Rogier van der Wal

 
Door dr. Rogier van der Wal
Datum 6 april 2022
Tijd 14.30 - 16.30 uur
Plaats Walkartcentrum of -kerk (ruimer), Kerkweg 19, Zeist 
Opgave bij

Ineke Krediet, tel: 030-6923828 of

via de contactpagina

Kosten € 5,00 voor leden en vrienden van de Walkartgemeenschap;
€ 8,00 voor anderen.
Koffie of thee worden u aangeboden door de Walkartgemeenschap

Deze middag is gewijd aan het werk van Daniel Kehlmann (*1975), een Duitse schrijver en essayist die afwisselend in Wenen en Berlijn woont. Kehlmann debuteerde al op jonge leeftijd in 1997 met een intrigerend boek over een magiër en zijn leerling, maar hij werd pas echt beroemd met Het meten van de wereld in 2004, een boeiend dubbelportret van de geniën Carl Friedrich Gauss en Alexander von Humboldt. Kehlmann maakt er een echte avonturenroman van. Ook dit boek is verfilmd. Kehlmann heeft zich ontwikkeld tot een van Duitslands meest vooraanstaande auteurs en komt regelmatig met een nieuw boek, dat bijna altijd meteen hoog scoort in de verkooplijsten.

 

Daniël Kehlmann (1975)

 

Rogier besteedt ook nog aandacht aan enkele van zijn andere werken, waaronder het originele Roem, een boek met negen episodes dat begint met iemand die per abuis wordt gebeld, maar die in plaats van dat te melden en het gesprek als verkeerd verbonden te beëindigen in een split second besluit te doen alsof hij wel degene is die gezocht werd, met onverwachte gevolgen.

Kehlmanns hoofdpersonen zijn vaak buitenbeentjes en zijn werk wordt wel gekenschetst als magisch-realistisch. Beschreven situaties zijn herkenbaar, maar Kehlmann is niet bang om grenzen op te zoeken en zijn lezers zo uit hun comfortzone te halen. Zijn meest recente boek gaat over Tijl Uilenspiegel. De meeste van zijn boeken zijn ook in het Nederlands vertaald.

 

 

In de thema’s en manier van schrijven zie ik parallellen met het werk van Juli Zeh (*1974), en wil van haar oeuvre dat in Duitsland ook heel populair is, met name de dystopie (onwenselijk tegendeel van utopie) 

Corpus Delicti uit 2009 bespreken. Die gaat over een denkbeeldige toekomstige gezondheidsdictatuur en beschrijft op een beklemmende manier hoe lastig het is om je als individu tegen ‘het systeem’ te weren. De hoofdpersoon Mia ontwikkelt zich van conformist tot revolutionair en dat kost haar uiteindelijk zelfs bijna haar leven. De roman bevat een aantal indringende lessen die nog altijd volop actueel zijn.