Walkartgemeenschap Zeist, Kerkweg 19-23, 3701 Zeist
Door | Drager Meurtant (alias Gerard Rutteman) |
Datum | Woensdag 28 januari 2026 |
Tijd | 14.30 - 16.00 uur |
Plaats | Walkartcentrum, Kerkweg 19, Zeist |
Opgave bij | bij Ineke Krediet, tel. 030-6923828 of via de contactpagina van |
Kosten | € 7,00 voor leden en vrienden van de Walkartgemeenschap; € 10,00 voor anderen. Koffie en thee worden u aangeboden door de Walkartgemeenschap. |
“Onze wereld wordt steeds intoleranter en vijandiger”. Althans, dat vertelt het nieuws dat ons elk uur aanvliegt. Om beter om te kunnen gaan met deze (vermeende) toename van vijandigheid, zullen we meer inzicht dienen te krijgen in de achtergrond / ondergrond ervan. Hoe verloopt de reactie van ons mensen bij het ervaren van vijandigheid? Dus niet wanneer er klappen vallen, maar ervoor.
Menigeen ervaart in het leven vijandigheid, in familie, op straat, school, sportclub, werk. En óók wanneer vijandigheid van binnen opwelt... Wat weten we over het innerlijk proces dat de actie of reactie stuurt? Waar ligt de controle…?
In kunst en cultuur komt het fenomeen van vijandigheid al duizenden jaren aan bod: Antieke geschriften uit Egypte melden “dat de koning onbeperkte angst kan oproepen bij vijanden, om het gevaar te bestrijden, dat van hen uit kan gaan”. Middeleeuwse Duitse geschriften omschrijven de toepassing van vijandigheid als een middel om de orde te bewaren. Maar deze `Feindseligkeit` of ´Fehde´ was alleen toegestaan aan de adel. Intimidatie is een openlijke uiting van vijandigheid.
Niet zelden wordt angst omgezet in het uiten van vijandigheid. Dit kan openlijk zijn, maar ook verborgen. Dat zien we dan weer in de vorm van intrige, en niet zelden is wrok de basis.
Als een mogelijke tegenstander zich tot de tanden bewapent zal dat veelal als een vijandige daad overkomen. Verder ligt angst per sé uit onbegrip voor voorvallen in het (dagelijks) leven aan de basis van de angst voor vampiers of weerwolven.
Met voorbeelden uit kunst en cultuur zullen we in de vijandigheid duiken. En óók aandacht geven aan de mogelijke keuze niet agressief maar juist met respect en vriendelijkheid ons antwoord te formuleren.