Algemeen of Sociaal Jaarverslag Walkartgemeenschap Zeist, 2023-2024                    

 

Dit Jaarverslag 2023/2024 biedt naast enkele feitelijke gegevens, namen van medewerkenden en activiteiten, ook summiere beschrijvingen van nagestreefde doelen.

De afdeling telde aan het eind van het seizoen 87 leden en vrienden (vorig jaar 90). Hiervan woonden er velen buiten Zeist, enkelen zelfs in een andere provincie (Amsterdam, Heerde en Bennekom). Aan de afdeling ontvielen in dit seizoen 7 leden en vrienden; zij die in het afgelopen kerkelijk jaar overleden werden in november in aanwezigheid van familieleden herdacht. Het bestuur belegde ± 40 religieuze bijeenkomsten.

Het bestuur werd gevormd door Marian Mackay: voorzitter/secretaris, Roosmarie Wilmering-van Etten: penningmeester (met ondersteuning door Roeli Olthof, financieel deskundige), Joyce Spruit-Smith, belast met zorg voor de tuin en de invulling van het zondagsrooster (voorgangers, organisten. Het vinden van nieuwe organisten bleek opnieuw geen resultaat op te leveren. Jouke Krediet was beschikbaar als invaller.) en Paulien de Bruijn-van Staveren, belast met het medegebruik van de beschikbare ruimten.
Het bestuur heeft als adviseur haar gewaardeerde voorganger mr. drs. Johan de Wit (Heerde).
Na het vertrek van Gerard Rutteman bleef de secretarisplaats vacant en werd vervuld door de voorzitter. Het bestuur belegde twee ledenvergaderingen die beide goed werden bezocht.

Met Jeanine Keuchenius beschikte de afdeling over een (onbezoldigde) pastorale medewerkster.
Zij maakt deel uit van de Sociale Commissie. Ook leidde zij een levendige gesprekskring van rond de tien à twaalf personen. Deze kring kwam zeven keer bijeen.
Hans Baart was als technicus beschikbaar voor het oplossen van kleine en grote mankementen.

Het bestuur werkte samen met twee commissies.
De Programmacommissie, onder leiding van Ineke Krediet-Roelofs (voorzitter/secretaris).
Deze commissie bestond verder uit Marian Mackay, Annemiek van Dijk, Jeanine Keuchenius en Marjo de Jeu. Als haar adviseur trad Johan de Wit op. De werkzaamheden van de commissie betroffen: het bedenken, uitwerken en organiseren van het hele Walkartprogramma, uitgezonderd de religieuze samenkomsten op de zondagmorgen.
Ook verzorgde de commissie roosters voor de verdeling van diverse taken (koffiezetten en serveren, collecteren, openen van zondagdiensten en muziekoptredens, bedienen geluidsapparatuur) enzovoort.
De commissie verzorgde de uitgave van het nieuwe programmaboekje dat aan het begin van het seizoen aan allen (ook belangstellenden, in totaal 250) wordt uitgereikt of verzonden. Hierin lag voor de leden en vrienden een rooster van alle geplande programmaonderdelen. Het jaarthema luidde Grensoverschrijding…

De Sociale Commissie, eveneens onder leiding van Ineke Krediet (voorzitter-secretaris) telde Jeanne Soetens-Slager (penningmeester), Ria Huisman, Jannie Ouwerkerk en Jeanine Keuchenius tot haar leden.
Hun werkzaamheden betroffen hulp bij het verzenden van geluidsopnamen, bezoeken aan zieke en aan huis gebonden leden en vrienden, bedenken en bezorgen van attenties ter gelegenheid van Pasen, kerst en/of verjaardagen, uitstapjes als wandelingen en voorjaarstochtje (in fluisterboot op Kromme Rijn). Bij uitvaarten werden bloemen van de Walkartgemeenschap bezorgd.
Alle bestuurs- en commissieleden vergaderden met regelmaat.

Naast zes Walkartontmoetingen en zes vrije zondagen werd elke maand een zondagdienst verzorgd door mr. drs. Johan de Wit en vervolgens een door dr. Rob Nepveu. Voor de overblijvende diensten wist Joyce Spruit medewerking te verkrijgen van dr. Gerard Rutteman en echtgenote, dr. André Droogers, dr. Froukje

 

Pitstra, ds. Evelijne Braaksma, drs. Jan Greven (van wie afscheid werd genomen), ds. Joke Werner, dr. Froukje Wirtz en drs. Harry Schram (tevens pianist). Op één zondag liet de voorganger verstek gaan. Een alternatieve bijeenkomst in de Walkartkamer bracht uitkomst.
Tijdens vier diensten verleende het Walkartkoor onder leiding van Madeleine Ingen Housz medewerking. (Het koor wordt door de Walkartgemeenschap gefaciliteerd.)
Voor muzikale bijdragen kon voor enkele zondagen een beroep worden gedaan op Rogier van der Wal, Harry Kaptein en Jan van Ramshorst.

Opnieuw kwam vier keer het kwartaalblad DRIJFVEER uit. De redactie werd gevormd door Ineke en Jouke Krediet. Zij ondervonden medewerking van diverse zijden; nieuw waren de bijdragen van Theo Rodermans. De inhoud was doorgaans een bijdrage van voorganger en voorzitter, een serie korte nabeschouwingen over gehouden bijeenkomsten en een vooruitblik op komende evenementen.
Ook bijdragen van Douwe Krediet ontbraken niet. Mariette Boogaard verzorgde de eindredactie.

Wat betreft bekendmakingen in huis-aan-huis-blad De Nieuwsbode en bij Slotstad t.v. (voor publicatie van activiteiten), kan worden vastgesteld dat alle berichten werden opgenomen.

In het algemeen verheugde het bestuur zich over de belangstelling voor haar activiteiten.
De muziekmiddagen (op zaterdagen voorafgaand aan “vrije” zondagochtenden) werden bezocht door gemiddeld 55 bezoekers.
De avonden met het Klassiek Verbond met 20 bezoekers; de contacten met KV verliepen positief.

Alle door de week gehouden bijeenkomsten werden geopend met het aanbieden van koffie/thee. Tijdens een nazit van zondagdiensten was er koffie/thee; na zaterdagmiddagmuziekuren een glas wijn of sap met iets extra’s. Belangrijk bij alle presentaties bleef de kwaliteit van de verstaanbaarheid. Uit een boekenkast kon men boeken naar zijn gading meenemen.

Van grote betekenis was de gastvrije sfeer. De kerk en Walkartkamer waren steeds sfeervol ingericht, vrijwel altijd met een boeket. Voor de inrichting van de kerk droeg Jouke Krediet zorg.
Bij de verwelkoming door voorzitter of leden die het gastvrouw-/heerschap op zich namen werd gelet op de toonzetting.

Het streven van het bestuur was het bieden van een eigen gezicht van vrijzinnigheid. Voor het zoeken naar een levenswijze, gevoed door kennis van literatuur (ook de bijbel), filosofie, kunst, cultuur, geschiedenis, natuur, gesprekken en ervaringen biedt de programmacommissie een schat aan motivatie. In het programmaboekje kon men al deze onderwerpen tegenkomen. Van de Walkartkamer werd veel gebruik gemaakt. Daar is geluidsversterking en projectiemogelijkheid voor het vertonen van films e.d. en werd airconditioning aangebracht.

Het bestuur ziet met vreugde terug op een levendig jaar. Ze hoopt op groei van het aantal leden/vrienden, die op den duur hun talenten willen inzetten en is allen die dat al doen erkentelijk, waarvoor dank.

Januari 2025
Jouke Krediet