Godsdienstfenomenoloog, studie theologie in Leiden. Promotie aldaar (1977).
Rob Nepveu behoort tot de religieus-humanistische stroming binnen Vrijzinnigen Nederland.
De vrijzinnig-Christelijke traditie vormt een belangrijke inspiratiebron voor deze stroming naast andere, waaronder vooral ook de Westerse filosofie.
1. | Het vorig jaar zou het feit worden herdacht dat in 1870 de Nederlandse Protestanten |
2. | Daar waar geen vrijzinnige prediking bestond stichtten vrijzinnigen, behorend tot verschillende kerken, een kerk houdende afdeling van de NPB. De NPB kreeg een Hoofdbestuur, maar de afdelingen waren autonoom. |
3. | Na 1945 keerde de verzuilde samenleving van voor de oorlog weer terug. Er was ook een bloeiend vrijzinnig bestel met o.a. de V.P.R.O. (met puntjes dus), de VCJC en de VCSB. De NPB deed het ook goed. Langzamerhand nam echter de ontkerkelijking toe. Ook de vrijzinnige geloofsgemeenschappen, waaronder de NPB, zouden in ledenaantallen achteruit gaan. Thans zijn al ettelijke afdelingen opgeheven. Er is sprake van een sterke veroudering en jonge mensen worden nauwelijks meer lid. |
4. | Er zijn belangrijke veranderingen opgetreden in de NB, maar ook daarbuiten in de verschillende kerken.
a) De NPB was lang zuiver Vrijzinnig Protestants. Vanaf het laatste deel van de vorige eeuw kent men we echter een twee-sporen-beleid. Het eerste spoor is vrijzinnig protestants, meer traditioneel, kerkelijk gericht. Het tweede spoor is religieus-humanistisch en vrij-religieus.
b) Het geloof in een hiernamaals heeft plaats gemaakt voor een beperking tot het hier- en-numaals.
c) Het geloof in een God die alles bestiert is bij velen verdwenen. De evolutie van het leven laat processen zien waarin toeval en een vallen-en-opstaan zich manifesteren. Niets wijst op een blauwdruk. Een Schepper is volgens kosmologen niet nodig om de Big Bang mogelijk te maken. De hand Gods is nergens in de geschiedenis te onderkennen. Steeds meer mensen kunnen zich daarom vinden in de godsopvatting van Spinoza: God en de Natuur zijn hetzelfde. |
5. | Door deze ontwikkelingen is het levensbesef van vooral jonge, modern geschoolde generaties heel anders geworden. Zij kunnen zich in de traditionele vormen van religie niet meer vinden. Dat geldt ook t.a.v. de NPB, nu Vrijzinnigen Nederland geheten. Bovendien heeft het verenigingsleven het overal moeilijk. |
6. | De auteur van het boek Prediker zag goed in dat alles een tijd heeft. Dat deed hem ook alles relativeren. Maar met zijn opvatting dat alles ijdelheid, nietigheid is, ging hij te ver. Het tijdelijke kan zeer zin- en waardevol zijn. Dat geldt zeker ook voor de NPB die veel heeft geschonken en dat nog doet. Daarom mag zijn 150-jarig bestaan gevierd worden. Als deze geloofsgemeenschap er eens niet meer zal zijn, , zullen echter jonge geslachten zeker hun weg vinden in het leven en op hun eigen wijze antwoorden vinden op de levensvragen en aan hun beleving van het Mysterie van het Zijn vorm weten te geven. |