Godsdienstfenomenoloog, studie theologie in Leiden. Promotie aldaar (1977).
Rob Nepveu behoort tot de religieus-humanistische stroming binnen Vrijzinnigen Nederland.
De vrijzinnig-Christelijke traditie vormt een belangrijke inspiratiebron voor deze stroming naast andere, waaronder vooral ook de Westerse filosofie.
Steeds meer mensen zijn buitenkerkelijk, althans in ons land. De grenzen tussen gelovigen en ongelovigen zijn aan het vervagen. Gelovigen kunnen zich vaak niet meer vinden in de traditionele opvattingen en voorstellingen op het gebied van de religie. En veel zogenaamde ongelovigen koesteren wel een religieus besef. Gelovigen en ongelovigen naderen elkaar, zo laat dr. Taede A. Smedes zien in zijn inhoudsvolle boekje ‘Thuis in de kosmos’. Er is een posttheïstische religie ontstaan. Betekent dit nu dat Jezus geen betekenis meer heeft voor modern denkende mensen? Voor de christenen was en is Jezus de in het Jodendom verwachte Messias. Zijn kruisdood werd opgevat als een zoendood voor de zonden der mensen. Dat gelooft de orthodoxe christen nog steeds. Maar volgens de traditie is de gekruisigde uit de dood opgestaan en naar de hemel gevaren. Al vroeg werd Jezus vergoddelijkt. Maar de officiële kerk stelde ook dat Jezus tegelijk God én mens is geweest. Deze leringen zijn niet meer mogelijk in een posttheïstische religie en werden door de vrijzinnigen al eerder opgevat als hoogstens van symbolische betekenis. In een posttheïstische religie is al die vergoddelijking, alsmede een zoendood van Jezus, niet meer aanvaardbaar. Over blijft, en dat tegelijk wel zo overtuigend, het beeld van een profetische gestalte die de mens boven de wet stelde, die opkwam voor de onderdrukten en zwakkeren, die kritisch stond tegenover overheden die onrecht pleegden en die opriep de ethiek zo gewetensvol mogelijk in praktijk te brengen. Als een zuiver mens blijft Jezus een inspirerende gestalte, ook voor ons. Nog steeds kan men hem navolgen, uiteraard niet nadoen. Hij was immers een mens uit oude tijden, wij leven nu in een heel andere tijd en cultuur.