Mr.drs. Johan de Wit

Mr. drs. Johan de Wit is onze voorganger. Hij is in Leiden en in Kampen opgeleid tot jurist en theoloog. Naar eigen zeggen heeft hij zijn theologische studie ervaren als een heel uitgebreide cursus algemene ontwikkeling.

 

De verbeelding waartoe de menselijke geest in staat is, blijft hem verwonderen en vanuit die verwondering spoort hij ons aan tot zelfonderzoek.

Alles begint en eindigt bij het kennen van jezelf en wat ons is overgeleverd uit de oude boeken en met name de leringen en uitspraken van Jezus helpen ons daarbij. Door het filter van de man uit Nazareth kunnen wij de wereld anders zien dan wij gewend zijn en dat is, aldus Johan de Wit, het grote geheim van religieus zijn.

 

De vrijzinnigheid is voor hem de enige geloofsrichting waarin het raadsel van de verhouding tussen God en mens en ons bestaan in deze wereld op een aanvaardbare en voorstelbare manier ter sprake gebracht wordt.


Overdenkingen:
de wonderbare spijziging
19 oktober 2025
de arbeiders in de wijngaard
07 september 2025
Tijd
06 juli 2025
Pinksteren
08 juni 2025
De genezing van de blinde
18 mei 2025
het lege graf
20 april 2025
Kain en Abel
16 maart 2025
Heb je vijand lief
16 februari 2025
hoe te leven
19 januari 2025
een kerstverhaal
25 december 2024
kerstoverdenking
25 december 2024
Herdenking overledenen
17 november 2024
De wonderbaarlijke visvangst
20 oktober 2024
de onrechtvaardige rentmeester
22 september 2024
Godsbeelden
16 juni 2024
Pinksteren
19 mei 2024
religie en natuur
21 april 2024
Pasen
31 maart 2024
De zaaier
18 februari 2024
De plaats die je inneemt
21 januari 2024
licht en liefde
25 december 2023
de rijke jongeling
19 november 2023
In de storm
22 oktober 2023
De grensoverschrijdingen van Jezus
10 september 2023
De zaligsprekingen
18 juni 2023
Het vijfde gebod (eert uw vader en moeder)
14 mei 2023
paasoverdenking
09 april 2023
Oordelen
19 maart 2023
De schepping
19 februari 2023
schepping of evolutie
22 januari 2023
kerstoverdenking 2022
25 december 2022
Het offer van Abraham
20 november 2022
Zorgen voor de dag van morgen
16 oktober 2022
De menselijke geest
18 september 2022
herbezinning
04 september 2022
Pinksteroverdenking
05 juni 2022
De Christus van Paulus
15 mei 2022
Paasoverdenking
17 april 2022
Jotam
20 maart 2022
De onzekerheid van de ziel
20 februari 2022
Overdenking (Jezus en de armen)
16 januari 2022
Kerstoverdenking Zeist
25 december 2021
Grenzen van het ego
12 december 2021
Ruth
21 november 2021
Twijfels
17 oktober 2021
Overdenking (Jeremia en Jezus)
19 september 2021
Overdenking (David en Goliath)
15 augustus 2021
demonen
13 juni 2021
Pinksteroverdenking
23 mei 2021
Kerstoverdenking 2020
25 december 2020
150 jaar vrijzinnigheid
22 november 2020
De rijke jongeling
18 oktober 2020
Omgang met elkaar
20 september 2020
overdenking
16 augustus 2020
de creativiteit van eva
21 juni 2020
Paasboodschap 2020
12 april 2020
overdenking Jezus
16 februari 2020
Overdenking Simson
19 januari 2020
kerstoverdenking
25 december 2019
de vrijheid van Paulus
15 december 2019
overdenking
24 november 2019
spiritualiteit toen en nu
20 oktober 2019
Overdenking (wantrouwen machthebbers)
15 september 2019
klein en groot
01 september 2019
Pinksteroverdenking
09 juni 2019
de vrouw
19 mei 2019
de zin van religie
20 januari 2019
spiritualiteit van kerst
25 december 2018
Het kinderpardon
09 december 2018
Vertrouwen
09 december 2018
overdenking (verlies van godsbeelden)
25 november 2018
Overgangen
21 oktober 2018
De anderen
02 september 2018
De richting van je leven
17 juni 2018
Overdenking Pinksteren (bezinning)
20 mei 2018
paasoverdenking
01 april 2018
innerlijke tegenkracht
18 maart 2018
De verlamde man
19 februari 2018
Toren van Babel
21 januari 2018
Kerstoverdenking
25 december 2017
Job
26 november 2017
De zondebok
15 oktober 2017
Het tiende gebod
17 september 2017
vrijheid
03 september 2017
overdenking Pinksteren
04 juni 2017
Meimaand Mariamaand
14 mei 2017
Overdenking Pasen 2017
16 april 2017
Blijf niet staren op wat vroeger was
19 maart 2017
Het nut van religie
19 februari 2017
overdenking kerst
25 december 2016
Beloften
11 december 2016
De roeping van Mozes
20 november 2016
Licht
16 oktober 2016
De ongrijpbaarheid van de liefde
18 september 2016
Schuld en schaamte
03 juli 2016
Angst
19 juni 2016
Pinksterpreek
15 mei 2016
Paaspreek
27 maart 2016
De gelijkenis van de barmhartige Samaritaan
21 februari 2016
Het vijfde gebod
17 januari 2016
Kerstpreek 2015
25 december 2015
Menselijk tegenover
21 juni 2015
De trooster, heilige geest
17 mei 2015
Macht
15 maart 2015
Grondhoudingen van het koninkrijk
15 februari 2015
Kerstpreek 2014
25 december 2014
Richteren11: 29-35
16 november 2014
Correcties van de ziel
19 oktober 2014
Lazarus
21 september 2014
Licht
18 mei 2014
Paaspreek 2014
20 april 2014
De heilige geest
16 maart 2014
De bruiloft te Kana
16 februari 2014
De verloren zoon
19 januari 2014
Identiteit
17 november 2013
Eerbied voor de schepping
20 oktober 2013
Onze schaduw
15 september 2013
De ander
16 juni 2013
Pinksterpreek
19 mei 2013
Luchtfietserij
21 april 2013
Paaspreek 2013
31 maart 2013
Het koninkrijk van Jezus
17 maart 2013
Bildung
17 februari 2013
Wetenschap en wijsheid
27 januari 2013
kerstpreek 2012
25 december 2012
Wat blijft en voorbijgaat
18 november 2012
Geest
21 oktober 2012
Religie
16 september 2012
Verlangen naar eenheid
17 juni 2012
Het buitenissige
20 mei 2012
De kunst van het liefhebben
18 maart 2012
Verwachtingen
19 februari 2012
Idealisme
29 januari 2012
kerstpreek 2011
24 december 2011
Mens en tijd
20 november 2011
Vrijzinnigheid
16 oktober 2011
Wat beweegt ons?
04 september 2011
Het verlangen naar macht
15 mei 2011
Het verlangen naar macht
17 april 2011
Religie en wetenschap
20 maart 2011
Beeldvorming
20 februari 2011
De grenzen van het ego
23 januari 2011
Kerstpreek 2010
25 december 2010
Richting zoeken
27 november 2010
Metamorfosen
21 november 2010
Het goede leven
19 september 2010
Het 7e zegel
20 juni 2010
Hoeders
18 april 2010
Het onzichtbare christendom
21 maart 2010
Mozes
21 februari 2010
Simson
17 januari 2010
De Christus
15 november 2009
Hebben en zijn
18 oktober 2009
Een eigen weg
06 september 2009
Bevrijding door liefde
05 juli 2009
De verborgen Jezus
21 juni 2009
Leven in verhalen
17 mei 2009
Betekenis van het Evangelie
19 april 2009
De ander
15 maart 2009
Geest van de waarheid
15 februari 2009
God als geheim in ons leven
25 januari 2009
Kerstpreek 2008
25 december 2008
Verzet en overgave
21 december 2008
Tien geboden
16 november 2008
Relatie mens/natuur
19 oktober 2008
Het mysterie mens
21 september 2008
De geest
18 mei 2008
Liefde als leidraad
20 april 2008
Symbolen
13 april 2008
Exodus
30 december 2007
De 2e kant van de mens
16 december 2007
Geloven in de toekomst
09 december 2007
Natuur
02 december 2007
Trouw aan jezelf
26 november 2007
Projectie
19 november 2007
Geloof, hoop en liefde
12 november 2007
Vergeving
05 november 2007
Het leven als geschenk
28 oktober 2007
Ziel en geest
21 oktober 2007
Hoop
14 oktober 2007
Onderweg
07 oktober 2007
Martha en Maria
30 september 2007

Pinksteren

Kern van de overdenking

Het verhaal van Pinksteren wil ons vertellen dat allen die daar aanwezig waren in een bovenzaal in Jeruzalem, verschillend als zij waren, iets zagen, iets voelden, iets begrepen van een kracht die mensen samenbindt. Over hun verschillen heen zagen zij hetzelfde, over de grenzen heen, en zij getuigden daarvan.

 

Pinksteroverdenking

 

Pinksteren is het laatste grote feest van het christelijke kerkelijk jaar. Als het goed is, is het mooi weer en is het een heldere dag. We spreken van pinksterdag in tegenstelling tot kerstnacht en paasmorgen. Tussen Pinksteren en andere vaak heidense seizoensfeesten bestaat overigens wel een verbinding, net als in de dagen rond kerst en Pasen. Pinksteren valt tussen 10 mei en 13 juni en raakte daarom verweven met allerlei folkloristisch gebruik van de meimaand, bloeimaand.

 

Ik herinner me nog het Luilak. Op de zaterdag voor Pinksteren gingen kinderen in alle vroegte met veel lawaai langs de huizen. Het had minder te maken met het wakker maken van de mensen voor de geest van Pinkster dan met een oeroud ritueel om de geesten van de winter te verdrijven. Ik vraag me af of dit volksgebruik hier en daar nog in ere wordt gehouden. Ik lees er in ieder geval nooit iets over.

 

In de joodse traditie viel Pinksteren aanvankelijk samen met het wekenfeest, de dag waarop de eerstelingen van de oogst naar de tempel werden gebracht. In de christelijke dogmatiek is Pinksteren het feest van de uitstorting van de Heilige Geest, maar wat je daar nu precies onder moet verstaan, blijft in die dogmatiek toch wel onduidelijk. Volgens de klassiek christelijke theologie is de Heilige Geest niet de gewone geest die wij voor ogen hebben als wij het over de geest hebben, maar wat die Heilige Geest dan zo anders maakt dat is mij nooit op een voor mij voorstelbare manier uitgelegd.

 

Lucas plaatst het verhaal van Pinksteren in het kader van het joodse wekenfeest. Zeven weken na het Pascha wordt dit feest gevierd. Volgens het OT werden op die dag de eerstelingen van de oogst naar de tempel gebracht. Later, na de verwoesting van de tempel, kreeg het feest een andere invulling. Het werd verbonden met het verhaal waarin verteld wordt dat Mozes op de berg Sinaȉ de Thora ontving.

 

Maar intussen weten we nog steeds niet wat we ons nu eigenlijk moeten voorstellen bij de Heilige Geest. Bij het pinksterfeest vieren we dus de komst van een fenomeen waar we niets van weten en waar we ook niets van begrijpen. De HG heeft geen gedaante, geeft geen sporen van zijn bestaan en bestaat ook niet in onze verbeelding, want het verbeelden van de HG is een onderneming die bij gebrek aan voorstelbare aanknopingspunten tot mislukken gedoemd is. Bij Lukas gebeurt er wel iets, er is sprake van stormgeloei, vuurvlammen en spreken in vreemde talen, maar de HG zelf blijft een onbekende grootheid, die zelf nooit aan het woord komt en onzichtbaar blijft. Gezien onze onwetendheid op dit punt zou ik ervoor willen pleiten om de HG te schrappen uit het dogma van de drieënheid van God.

 

De trinitas van de oude kerkvaders heeft sowieso al niet veel

overtuigingskracht meer, want wij geloven niet in Jezus als de Zoon van God de Vader en waar het God zelf betreft, spreken wij ook al lang niet meer over hem als een persoon. Hooguit zien wij God als een woord voor de kracht die verantwoordelijk is voor de schepping, het geheim dat ten grondslag ligt aan het ontstaan van alle leven op deze aarde.

 

Dat de HG voor ons een raadsel blijft, verhindert ons echter niet om heel vaak en soms uit ten treure, te redeneren over de geest. We hebben het over de geest van het Westen, de geest van het Oosten, de geest van onze cultuur, de geest van het verleden en over de tijdgeest. We spreken erover dat ons vastgelopen land, ons vastgelopen Europa, de vastgelopen wereld een nieuwe geest nodig hebben. Nu triomferen geld, macht, materialisme en winstbejag.

Maar wat we in de toekomst nodig hebben is kennis, liefde en eerbied voor de schepping, een andere geest dus dan waarmee we zijn vertrouwd.

 

Door er zo over te praten komen we er gaandeweg achter wat geest is: een aandrijvende, tot daden aansporende en inspirerende kracht. Een andere betekenis van de geest is het onstoffelijke in de mens en het denk - of voorstellingsvermogen. En de geest is ook het geheel van meningen en denkwijzen waardoor personen, richtingen en perioden zich onderscheiden.

 

De bezielende krachten die wij ontwikkelen schrijven we toe aan de werking van de geest. En als die bezielende krachten ontbreken, als de vernieuwing uitblijft vrezen wij voor het voortbestaan van onze beschaving, voor de komst van een catastrofe in de vorm van natuurrampen door klimaat veranderingen of door oorlogen op wereldschaal.

 

In zo'n tijd leven wij nu. We schrijven de stuurloosheid die wij in ons bestaan soms ervaren toe aan het ontbreken van geest, maar eigenlijk is het tegendeel waar, want in deze barre tijden is er geen gebrek aan geest, er is juist een overvloed aan geest. Maar het is een geest die opborrelt uit troebele bronnen. Het is de geest van de onverschilligheid en vervlakking die er de oorzaak van is dat een derde deel van de mensheid niet genoeg te eten heeft, de geest die geen rekening houdt met wat er ten diepste in ons hart leeft, maar zich richt op machtsdenken, op argwaan en wantrouwen. De geest die bevreesd is voor het verlies van bezit en macht en geen antwoorden heeft op de leegte van onze ziel.

 

Is dat nu de bedoeling van het pinksterfeest, om alles in zo'n somber perspectief te zien? Er gebeuren toch ook heel veel goede dingen die het nieuws niet halen, moeten wij dat dan maar veronachtzamen en ons opsluiten in negatieve gedachten en gevoelens? Nee, dat moeten wij niet.

 

Het pinksterverhaal van Lukas vertelt over een sterke windvlaag, over vlammen boven hoofden en over het spreken van vreemde talen en het zijn beelden die duidelijk moeten maken dat de mensen een wonderlijke invloed van het goddelijke ondergingen. Maar het verhaal vertelt ook nog iets anders, namelijk over de eenheid, beter gezegd het verlangen naar eenheid dat onder de aanwezigen ontstond.

 

En die eenheid was er een kort moment. Een eenheid die geen onderscheid maakt tussen arm en rijk, tussen geleerd en ongeschoold, tussen gekleurd en blank, die niet let op standsverschillen. Alle Menschen werden Brűder. Aanzienlijken die hun voorouders tot in de middeleeuwen kunnen benoemen, industriëlen die over het wel en wee van duizenden beslissen, geleerden van wier arbeid de overdracht van het cultuurbezit afhankelijk is, vrije boeren en zich met de grootste moeite handhavende middenstanders, simpele lieden die zelf nauwelijks weten dat zij leven, tussen hen allen is er eenheid en allen nemen zij deel aan het feest van Pinksteren. Dat is ook het verhaal van Lukas, het verhaal van de doorbreking van de verschillen, van het vaarwel zeggen aan de rassen verscheidenheid, van het opheffen van de nationale grenzen en van de klassetegenstellingen en de komst van eensgezindheid van tussen uiteenlopende beschavingen.

 

Het verhaal wil ons vertellen dat allen die daar aanwezig waren in een bovenzaal in Jeruzalem, verschillend als zij waren, iets zagen, iets voelden, iets begrepen van een kracht die mensen samenbindt. Over hun verschillen heen zagen zij hetzelfde, over de grenzen heen, en zij getuigden daarvan.

 

Er zijn altijd mensen geweest en wellicht zijn ze er nog, die iets zien wat anderen niet zien. Mensen die iets horen wat anderen niet horen, mensen die een taal horen die die iedereen verstaat.

De taal van de bezieling, de taal van de spontaniteit, van de creativiteit; de taal van liefde en saamhorigheid, de taal van de spiritualiteit.

 

Je komt soms mensen tegen die beweren dat er maar één taal is waar je alle grenzen mee kunt overschrijden en dat is dan volgens die mensen de taal van het geld en daarmee ook de taal van de macht. Voor hen geldt niet dat kennis macht is, maar geld. Het is veelal de taal van onze tijd, een taal die misschien wel deuren opent, maar geen eenheid schept. Het is een taal die mensen van elkaar scheidt en dus niets met Pinksteren te maken heeft. Want Pinksteren gaat over het enthousiasme van mensen die ontdekken dat zij iets gemeenschappelijk hebben. Misverstanden worden opgelost, spraakverwarringen worden teniet gedaan, scheidsmuren geslecht.

 

Het vraagt moed en volharding om in deze tijden van cynisme en de teloorgang van de grote verhalen en visioenen van een betere wereld het enthousiasme van Pinksteren vast te blijven houden. Skepsis en cynisme zijn er overigens altijd geweest; ook in het pinksterverhaal zijn er buitenstaanders die vinden dat de mensen daarbinnen misschien te diep in het glaasje hebben gekeken. Die buitenstaanders lijken veel op de mensen van nu die vreemd aankijken tegen

degenen die nog naar de kerk gaan of zich aansluiten bij een geloofsgemeenschap. Wie een religieus leven leidt of wil leiden, wordt maar al te vaak gezien als iemand die zijn tijd beter zou kunnen gebruiken.

 

Ons leven bestaat uit fragmenten, die met elkaar een geheel vormen. Een stuk scholing, een stuk opvoeding, stukken voorspoed en tegenslag, stukken vreugde en verdriet. Ze hebben allemaal hun eigen plaats. Ook de wereld is verdeeld in stukken en grenzen, volken en culturen. Met Pinksteren worden wij eraan herinnerd dat wij niet alleen die fragmenten moeten zien, maar het geheel waartoe al die fragmenten behoren. Dat is eenheid in verscheidenheid. Het is allemaal ver van de werkelijkheid van nu. Pinksteren schetst een utopie en het kost veel geestkracht en volharding om in die utopie te blijven geloven.

 

Wat de HG is, dat weten we ook na deze lange uiteenzetting van mijn kant nog steeds niet. Maar we kunnen ons wel voorstellen wat de mogelijke vruchten van de geest zijn. Willem Barnard heeft er een mooi lied over geschreven dat in de liedboek uitgave van 1973/87 te vinden is. In termen van een oogstfeest, Pinksteren is in de joodse traditie ooit zo begonnen, komen de gelovigen naar het feest om aan de schepper de eerste vruchten van de oogst te wijden.

 

Willem Barnards lied, dat begint met de vraag Wat zijn de goede vruchten, die groeien aan de Geest? beantwoordt die vraag in het spoor van de brief aan de Galaten van Paulus: het zijn

 

De liefde en de vreugde,

de vrede allermeest,

geduld om te verdragen

en goedertierenheid,

geloof om veel te vragen,

te vragen honderduit.

 

Deze woorden geven een beeld van het leven zoals het bedoeld moet zijn. Alleen zij die hun zelfverzekerde leventje durven prijsgeven, zullen dat leven vinden, zo vervolgt het lied.

 

Wie zich laat helpen uit de droom, die vindt de boom des levens, dan rijpt hij in de lente tot hij vruchten dragen zal.

Eigenlijk is de boodschap van dit lied nog steeds verrassend actueel. Wie het oude leven met de oude denkwijzen durft om te gooien en op weg durft te gaan naar het leven zo als het is bedoeld, die mag hopen dat dat leven zal rijpen totdat het eens vruchten dragen zal.